Handel odchodzi do lamusa?

Z danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że w branży handlowej zdecydowanie brakuje pracowników. Aż 84 procent pracodawców z tej branży ma duży problem ze znalezieniem pracowników. Praca kasjera czy sprzedawcy nie cieszy się już tak dużym zainteresowaniem, jak kiedyś. Zdarza się też, że pracownicy już zatrudnieni rezygnują z pracy jako kasjer i decydują się na inne zawody.

Dlaczego tak jest?

Głównym powodem dlaczego praca w handlu nie jest już tak atrakcyjna są zarobki. To właśnie kwestie finansowe są najważniejszą z przyczyn rezygnacji bądź niezainteresowania tą pracą. Oczywiście są też inne powody, takie jak poczucie niedocenienia, czy zbyt duża liczba obowiązków. Często zdarza się tak, że pracownicy nie tylko obsługują klientów, ale także dbają o to, co dzieje się na zapleczu czy hali sprzedażowej. Natłok obowiązków w połączeniu z niską pensją potrafi skutecznie zniechęcić pracownika do tego rodzaju pracy.

Motywacją jest premia?

Pracodawcy próbują znaleźć wyjście z sytuacji i zmotywować swoich pracowników do pozostania w branży. Stosują do tego przeróżne argumenty. 91 procent pracowników przyznaje, że najlepszym argumentem motywującym ich do pracy jest premia. 73 procent z kolei zwraca uwagę na to, jak ważna jest atmosfera w zespole, 70 procent mówi o dobrze zorganizowanym stanowisku pracy, a dla 53 procent czynnikiem motywującym do pracy jest work-life balance.

Tak to już jest, że z biegiem czasu niektóre zawody i branże stają się coraz mniej interesujące i zaczyna brakować w nich pracowników. Aby zapobiec takiemu zniechęceniu i stratom zespołowym, pracodawca powinien postawić na nowoczesne rozwiązania, które poprawią komfort pracy i usprawnią wiele procesów. To nie tylko premia, ale jak widać, także wiele innych czynników. Gdy pracownicy będą odczuwać większą satysfakcję ze swojej pracy, wtedy na pewno zmniejszą się zwolnienia. A to przełoży się również na większą satysfakcję pracodawcy.