Kupił starter za 5 zł. W pakiecie dostał komornika
Długo nieużywane numery telefonów, np. po osobach zmarłych, po jakimś czasie ponownie wracają do obiegu i do kolejnych klientów. Czasami może się zdarzyć jednak tak, że numer, który trafia do klienta ma, delikatnie mówiąc, niezbyt ciekawą historię. Taka sytuacja przydarzyła się Tomaszowi Szwastowi – redaktorowi portalu Antyweb.pl. Co zrobić w sytuacji gdy na nasz numer będziemy otrzymywać połączenia kierowane do jego poprzedniego właściciela?

Niepożądane telefony
Pan Tomasz w jednym z popularnych supermarketów zakupił zwykły, niedrogi starter z numerem telefonu. Już następnego dnia po jego uruchomieniu zaczął otrzymywać na swój numer telefony dziwnego pochodzenia. Były to telefony z pytaniem o poprzedniego właściciela tego numeru. Dzwonili pracownicy firmy windykacyjnej i kancelarii komorniczej. Jak łatwo się domyśleć, na jednorazowym telefonie się nie skończyło. Pan Tomasz przez pewien czas był nękany właśnie takimi telefonami.
Po jakim czasie stare numery zyskują nowych właścicieli?
Działo się tak dlatego, że pan Tomasz najzwyczajniej w świecie, stał się posiadaczem numeru telefonu po osobie zadłużonej. Nadawcy dzwonili, domagając się zwrotu długu. Długu, który wcale do Pana Tomasza nie należał.
Aby numer kolejny raz trafił do sprzedaży, musi upłynąć pewien okres karencji. Okres, po jakim wcześniej używany numer ponownie trafia do obiegu zależy od operatora sieci. Weźmy na tapet najpopularniejszych operatorów w Polsce.
Jeśli chodzi o Orange taki czas wynosi co najmniej 3 miesiące, aczkolwiek w praktyce, zanim numer znowu trafi do sprzedaży, upływa około pół roku.
Podobną zasadę – 3 miesiące lub więcej, w zależności od przypadku, stosuje Plus.
Play mówi tylko, że „dba o to, aby numer nie trafiał do nowych klientów wkrótce po odłączeniu”. Czas między jednym właścicielem numeru a drugim u tego operatora różni się w zależności od usługi.
T – Mobile, podobnie jak Orange i Plus, stosuje minimum trzymiesięczny okres kwarantanny. Czas ten może zostać wydłużony, a w większości przypadków numery trafiają do ponownego użytku dopiero po 8-9 miesiącach.
Jak widać, stare numery nie od razu zyskują nowe życie i musi minąć pewien czas ustalony przez operatora aby zyskały swojego nowego właściciela.
Co zrobić, jeśli dostaniemy numer, którego wcale nie chcemy mieć?
Prawo komunikacji elektronicznej mówi, że każdy, kto znajdzie się w takiej sytuacji, może żądać zmiany przydzielonego mu numeru. Aby to zrobić wystarczy skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta naszego operatora bądź złożyć wizytę osobiście. Zostanie mu wtedy bezpłatnie przydzielony nowy numer.
W przypadku operatora Orange, klient może także sam zmienić swój własny numer, za pomocą usługi „Zmień swój numer” lub po zadzwonieniu na *660*#. Natomiast w przypadku abonamentu w Orange, w celu zmiany wystarczy zadzwonić na infolinię *100.
W takich uciążliwych sytuacjach może znaleźć się praktycznie każdy. Na szczęście konsultanci służą pomocą i chętnie poinstruują klientów jak pozbyć się uprzykrzającego życie numeru telefonu.

Studentka dziennikarstwa i medioznawstwa II stopnia na UW i absolwentka tego samego kierunku. Ciekawa świata, miłośniczka literatury (szczególnie thrillerów psychologicznych) i muzyki.