Toyota 1.0 VVT-i

Ten trzycylindrowy silnik nie zachwyca dynamiką ani kulturą pracy, ale jeśli chodzi o niezawodność, nie ma sobie równych. Sprawdza się szczególnie w miastach i jako auto flotowe. Pozytywnie zaskakuje niskimi kosztami serwisu i bezawaryjnością.

Fiat 1.2 8V i 1.4 16V

Te wolnossące jednostki to wręcz wzorcowy przykład motoryzacyjnej prostoty. Brak turbosprężarki i rozbudowanej elektroniki sprawia, że są praktycznie niezniszczalne. Regularna wymiana rozrządu i dbałość o poziom oleju wystarczą, by służyły przez setki tysięcy kilometrów. Idealne pod LPG, a przy tym tanie w serwisie.

Honda 1.8 i 2.0 i-VTEC

Silniki serii R to już legenda. Choć są bardziej zaawansowane technicznie, zachwycają trwałością, kulturą pracy i rozsądnym zużyciem paliwa. Kluczem do ich długowieczności jest regularna regulacja luzów zaworowych. Występowały m.in. w Hondzie Civic IX oraz CR-V.

Mazda 2.0 Skyactiv-G

Skyactiv-G to jeden z nielicznych nowoczesnych silników, który łączy bezpośredni wtrysk z wysoką niezawodnością. Zastosowanie łańcucha rozrządu i przyjazność dla LPG sprawiają, że użytkownicy Mazdy 6, 3 czy CX-5 chwalą się wysokimi przebiegami i niskimi kosztami eksploatacji.

Hyundai 1.6 MPI

Choć niepozorny, ten silnik to wzór trwałości w kompaktowych autach. Brak turbiny i bezpośredniego wtrysku ogranicza ryzyko drogich usterek. Wciąż dostępny w nowych Elantrach, idealny dla tych, którzy nie szukają emocji, tylko spokoju.

Toyota 1.8 Hybrid

Choć pracuje w cyklu Atkinsona, ten silnik nie boi się wysokich przebiegów. Z powodzeniem napędza Priusy, Corolle i Lexusy CT. Choć moc nie rzuca na kolana, trwałość z nawiązką to rekompensuje. W dodatku doskonale współpracuje z LPG.

Mitsubishi 1.6 i 2.0 MIVEC

Choć rzadziej spotykane, silniki MIVEC są równie trwałe jak i-VTEC. Brak turbosprężarki i mocna konstrukcja to ich atuty. Wymagają tylko dobrej jakości oleju i nie są polecane pod LPG, ale idealnie sprawdzą się do Outlandera czy ASX-a.

Toyota Valvematic (1.6 – 2.0)

Silniki ZR Valvematic to złoty środek między osiągami a trwałością. Z pośrednim wtryskiem, hydrauliczną regulacją luzów zaworowych i kompatybilnością z LPG idealnie nadają się do codziennego użytku. Można je znaleźć w Avensisach, Aurisach i RAV-4.

Silniki, które warto znać

Choć nowe auta kuszą technologiami i niskim spalaniem, to właśnie te jednostki – bez turbin, dwusprzęgłowych skrzyń i miliona czujników – oferują spokój, oszczędność i przewidywalność. To mechaniczne skarby, które zasługują na drugie (i trzecie) życie. Nie dziwi więc, że mechanicy polecają je z pełnym przekonaniem, a handlarze rzadko sprzedają.