Dostałeś SMS od Netflixa? Lepiej uważaj
Gosia KołakowskaOszustów chcących zyskać dostęp do naszych kart i pozbawić nas pieniędzy jest coraz więcej. Ostatnio zrobiło się głośno o ich nowym sposobie działania. Podszywają się oni pod najbardziej znaną platformę streamingową – Netflixa i wysyłają dziwne SMSy. Zobacz, na co powinieneś uważać.
Ikona wiadomości SMS | fot.elements.envato.com
Udają Netflixa by ukraść pieniądze
Cyberprzestepstwa niestety przybierają na sile, a ich sprawcy wpadają na coraz bardziej wymyślne pomysły. Niedawno bardzo szerokim echem odbiły się fałszywe wiadomości, w których przestępcy podszywali się pod administratorów Netflixa. Informowali w nich użytkowników, że ich konto zostało rzekomo zawieszone i nakazywali im logowanie na stronę Netflixa w celu odblokowania konta a także podanie danych do karty płatniczej.
Kiedy użytkownik podałby dane, przestępcy w łatwy sposób otrzymaliby dostęp do jego konta i mieliby nieograniczone możliwości, by pozbawić go wszystkich pieniędzy. Bez wyjątku. Nie można więc nabierać się na tego typu wiadomości. Trzeba być świadomym, że niebezpieczeństwo czyha naprawdę z każdej strony.
Jak wygląda wiadomość od „Netflixa”?
Przestępcy wysyłają do użytkowników wiadomości SMS z linkiem i informacją o rzekomym zawieszeniu konta spowodowanym brakiem płatności. Wiadomości wysyłane są z numerów pochodzących z Niemiec (kierunkowy +49).
Na pierwszy rzut oka, w wiadomości nie znajdziemy niczego podejrzanego, ale gdy przyjrzymy się jej dokładniej, możemy zobaczyć, ze nie ma ona nic wspólnego z informacjami, jakie użytkownicy dostają od platformy Netflix. „N.E.T.F.L.I.X: Twoje konto zostalo zawieszone z powodu nieodnotowania ostatniej platnosci: https://neftilx-pl.com” - tak brzmi dokładna treść wiadomości. Budzić podejrzenia może nazwa, a konkretniej kropki pomiędzy literami, których przecież nie znajdziemy w oryginalnej nazwie serwisu. Po kliknięciu w link zostajemy przekierowani do strony, która choć przypomina oryginalny serwis, wcale nim nie jest i nie powinniśmy podejmować żadnych działań ani stosować się do żadnych instrukcji. Grozi to naprawdę poważnymi konsekwencjami, między innymi bezpowrotną utratą naszych pieniędzy.
Co zrobić w przypadku otrzymania takiej wiadomości?
Kiedy dostaniemy taką dziwnie wyglądającą wiadomość, przede wszystkim zachowajmy spokój. Pod żadnym pozorem nie powinniśmy wchodzić w żadne zawarte w niej linki. Nie sugerujmy się też jakimikolwiek zaleceniami, które zawarte są w wiadomości. Pod żadnym pozorem nie podawajmy na stronie naszych danych osobistych bądź danych kart płatniczych. Ponieważ wiadomość nie pochodzi z zaufanego źródła, działając zgodnie z nią, możemy narazić się na duże kłopoty.
Jak w takim razie sprawdzić czy wiadomość jest informacją od Netflixa czy wręcz przeciwnie – nielegalną próbą wyłudzenia? W przypadku, jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, najlepiej zgłosić wiadomość do CERT –jednostki w strukturach Orange, odpowiadającej za bezpieczeństwo w Internecie. Można to zrobić np. za pomocą aplikacji mObywatel. Zaleca się również odwiedzenie prawdziwej witryny Netflix (https://www.netflix.com/account), aby upewnić się czy na pewno z naszym kontem nic się nie zadziało.
W dobie narastających prób cyberoszustw, bardzo ważna jest umiejętność ich rozpoznawania i zapobiegania im. Bądźmy wyczuleni na nietypowe wiadomości, linki czy połączenia, jakie otrzymujemy. Czujność i świadomość istniejących zagrożeń to najważniejsze sposoby mogące uchronić nas przed stratami - przede wszystkim finansowymi, ale nie tylko.