Niemcy masowo kupują ten samochód. Zaskakujący lider sprzedaży

Kiedy myślimy o niemieckim rynku samochodowym, pierwsze skojarzenie pada zazwyczaj na Volkswagena, BMW czy Mercedesa. Tymczasem od dwóch miesięcy liderem sprzedaży wśród niemieckich klientów prywatnych jest zupełnie nieoczywisty model – Fiat Ducato. Co więcej, samochód ten, choć produkowany od 18 lat, właśnie przeżywa swój renesans popularności.

Kamper | fot. elements.envato.com

Fiat Ducato – dlaczego właśnie on?

Jak podają najnowsze dane sprzedaży za kwiecień tego roku, Fiat Ducato już drugi miesiąc z rzędu jest najczęściej kupowanym nowym autem przez niemieckich klientów indywidualnych. Tylko w ostatnim miesiącu sprzedano ponad 2600 sztuk, podczas gdy drugi w kolejności Volkswagen T-Roc osiągnął wynik niespełna 2000 egzemplarzy. Przyczyną popularności Ducato okazuje się sezon kamperowy – Niemcy masowo wykupują te samochody, by następnie przerobić je na domy na kołach. Fiat Ducato w wersji campervanowej uchodzi za niezwykle praktyczny i niezawodny pojazd. Co ciekawe, nawet mimo dużej podaży kamperów na rynku po pandemicznym boomie, zainteresowanie nowymi modelami nie słabnie.

Fenomen samochodu, który ma już 18 lat

Fiat Ducato, produkowany w obecnej formie od 2007 roku, przez te lata przeszedł jedynie kosmetyczne zmiany. Mimo to pozostaje faworytem wśród prywatnych klientów. Wersja bazowa Ducato jest na tyle uniwersalna, że stała się idealną platformą do adaptacji na campervana. Warto przypomnieć, że poza Fiatem, model ten występuje również jako Citroen Jumper, Peugeot Boxer, Opel Movano czy Toyota Proace Max, ale to właśnie Ducato jest wybierany najczęściej.

Skąd aż takie zainteresowanie campervanami?

Wydawać by się mogło, że rynek pojazdów rekreacyjnych jest już nasycony. Jednak niemieccy konsumenci pokazują, że trend podróżowania „domem na kółkach” nie przemija, lecz wciąż się umacnia. Być może chodzi o poczucie wolności i niezależności podczas wakacji – coś, co wciąż przyciąga nowych entuzjastów kamperów. Co ciekawe, ten trend stoi w sprzeczności z promowanymi obecnie ekologicznymi sposobami podróżowania, takimi jak jazda pociągiem czy pojazdami elektrycznymi. Fiat Ducato jest napędzany jednostką wysokoprężną, więc jego popularność stawia pytania o przyszłość proekologicznych rozwiązań na niemieckim rynku.

Reszta rynku – Skoda i Cupra coraz mocniejsze

Poza Ducato wśród liderów sprzedaży wyróżnia się Skoda Elroq, która podbiła już rynki duński i holenderski, a teraz zdobywa serca Niemców. Na wysokim, czwartym miejscu plasuje się także Cupra Born, co pokazuje, że decyzja Volkswagena o wypromowaniu nowej marki Cupra była strzałem w dziesiątkę. Z kolei marka Seat, należąca do tego samego koncernu, wydaje się już nie odgrywać istotnej roli na rynku. W czołówce sprzedaży wśród osób prywatnych znajduje się także niezawodna Dacia Sandero oraz popularne BMW X1. Natomiast wśród bestsellerów zaskakuje brak Tesli – jeszcze niedawno marka Elona Muska była na szczycie, ale obecnie jej popularność w Niemczech znacznie osłabła.

Prywatni nabywcy – znacząca grupa na rynku

Rynek prywatnych klientów w Niemczech stanowi około 1/3 całkowitej sprzedaży samochodów – podobnie jak w Polsce. Niemiecki przykład pokazuje jednak wyraźnie, jak różne mogą być gusta klientów indywidualnych w porównaniu do nabywców firmowych czy flotowych. Prywatni klienci wyraźnie stawiają na pojazdy praktyczne, wszechstronne i nie zawsze oczywiste. Fiat Ducato na czele sprzedaży to prawdziwe zaskoczenie i dowód, że funkcjonalność i praktyczność są w stanie wygrać nawet z lokalnymi gigantami motoryzacji.