Ominiesz korki, zaparkujesz za darmo i zapłacisz mniej

Jeszcze kilkanaście lat temu prawo jazdy kategorii B kojarzyło się wyłącznie z prowadzeniem samochodów osobowych. Dziś, dzięki przepisom obowiązującym od 2014 roku, kierowcy z co najmniej 3-letnim doświadczeniem mogą legalnie korzystać także z niektórych motocykli oraz wybranych trójkołowców. To oznacza tańsze dojazdy, szybsze pokonywanie miejskich korków i darmowe parkowanie w wielu miastach.

Jazda motocyklem w mieście | fot. elements.envato.com

Motocykl na prawo jazdy B

Od 24 sierpnia 2014 r. kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B od minimum trzech lat mogą prowadzić motocykle o pojemności do 125 cm³, mocy maksymalnej 11 kW (ok. 15 KM) i stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,1 kW/kg. Umożliwia to bezproblemowe użytkowanie zarówno skuterów, jak i motocykli typu naked czy sport. To otworzyło rynek na tysiące nowych użytkowników jednośladów, co z kolei przełożyło się na bogatszą ofertę producentów. Dziś znajdziemy zarówno ekonomiczne propozycje z Azji, jak i bardziej zaawansowane modele od uznanych japońskich czy europejskich marek. 

Szybciej, taniej, wygodniej 

Motocykl o małej pojemności jest świetną alternatywą dla samochodu w dużym mieście. W wielu polskich miastach motocykliści mogą legalnie korzystać z buspasów (np. w Krakowie, Warszawie czy Wrocławiu), a w niektórych – parkować za darmo w strefach płatnego parkowania. Dodatkową korzyścią jest niskie zużycie paliwa (nawet poniżej 3 l/100 km) i zdecydowanie niższe koszty serwisowania w porównaniu do samochodów. Jednorazowy wydatek na zakup pojazdu szybko się zwraca, szczególnie przy codziennych dojazdach do pracy czy szkoły. 

Legalna trajka dla kierowców z kategorią B 

Co ciekawe, osoby z prawem jazdy kategorii B mogą również prowadzić trójkołowce homologowane jako L5e. Te pojazdy, często egzotyczne, stylizowane na cruisery lub skutery z dwoma przednimi kołami, nie są ograniczone pod względem mocy czy pojemności silnika. Przykładowe modele to Piaggio MP3 (300–530 cm³), Yamaha Tricity 300, Can-Am Ryker i Spyder Harley-Davidson Tri Glide (aż 1868 cm³). Wyjątkiem jest Yamaha Niken – mimo dwóch kół z przodu nie spełnia wymagań homologacji L5e. 

Warunki korzystania z jednośladów 

Zasady są następujące:

  • prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat, 
  • pojazd o maksymalnej pojemności 125 cm³ i mocy do 11 kW, 
  • masa pojazdu zgodna z przepisami (min. 110 kg), 
  • w wypadku trajek – homologacja L5e. 

Motocykl lub trójkołowiec to świetna opcja dla tych, którzy chcą zaoszczędzić czas, pieniądze i nerwy. Dzięki zmianom w przepisach sprzed ponad dekady tysiące Polaków każdego roku odkrywają uroki jazdy na dwóch lub trzech kołach – bez konieczności zdawania dodatkowych egzaminów. To nie tylko praktyczna alternatywa dla auta, ale też sposób na nowe hobby i styl życia.