Śmiali się z Polaków. Teraz sami jeżdżą za 20 zł na 100 km

Przez lata polscy kierowcy, decydujący się na auta z instalacją gazową LPG, często byli obiektem żartów i ironicznych uwag wśród kierowców z Europy Zachodniej. Dziś role się odwróciły. Europejczycy coraz chętniej odkrywają zalety LPG i jeżdżą taniej niż elektrykami czy nawet dieslami.

Tankowanie auta | fot. elements.envato.com

LPG – odkrycie Europy Zachodniej

Jeszcze niedawno producenci aut robili wszystko, by przekonać klientów do pojazdów elektrycznych, głównie ze względu na restrykcyjne normy emisji CO₂. Tymczasem europejscy kierowcy zaczęli dostrzegać ekonomiczne zalety aut na gaz. W dziesiątce najlepiej sprzedających się nowych samochodów w Europie aż trzy modele mają fabryczną instalację gazową: Dacia Sandero, Renault Clio i Dacia Duster. Dacia Sandero, bestseller na rynku europejskim, szczególnie mocno przyciąga klientów instalacją LPG – aż 51% nowych egzemplarzy tego modelu sprzedanych w lutym 2024 roku było zasilanych właśnie gazem.

Polska – europejski lider LPG

Polska od lat należy do europejskiej czołówki w wykorzystaniu autogazu. Z danych ACEA wynika, że aż 12,7% wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych w Polsce korzysta z LPG. To zdecydowanie więcej niż we Włoszech (7,4%), Chorwacji (3,1%), Słowacji (1,9%) czy Czechach (1,6%). Łącznie w Polsce zarejestrowanych jest ponad 2,5 mln aut z LPG, choć większość z nich to pojazdy starsze, których średni wiek przekracza 20 lat.

Ekonomia, która przekonuje Europę

Popularność LPG łatwo zrozumieć, jeśli spojrzymy na koszty. Dacia Sandero z instalacją gazową zużywa średnio 6,5 litra LPG na 100 km, co oznacza koszt około 20 zł. Tymczasem wersja benzynowa zużywa 5,3 litra paliwa, co daje koszt około 32 zł na 100 km. Różnica jest znacząca, a koszty instalacji LPG (ok. 1300 zł) zwracają się już po przejechaniu około 11 tys. km, czyli w mniej niż rok.

LPG kontra elektryki

Choć auta elektryczne są promowane jako przyszłość motoryzacji, to obecnie LPG wygrywa pod względem kosztów eksploatacji. Według danych Ministerstwa Przemysłu za 2024 rok średni koszt przejechania 100 km autem na LPG wynosił 24,18 zł. Dla porównania, samochód elektryczny ładowany w punktach komercyjnych kosztował aż 40,55 zł na 100 km. Taniej można było jeździć elektrykiem tylko przy korzystaniu z domowej energii elektrycznej, co jest jednak mniej praktyczne i dostępne głównie dla właścicieli domów jednorodzinnych.

LPG przeżywa renesans

Z danych Polskiego Związku Motoryzacyjnego wynika, że w 2024 roku sprzedaż nowych aut z fabrycznymi instalacjami LPG wzrosła o rekordowe 32%. Polscy kierowcy ponownie zaczęli interesować się nowymi samochodami z gazem, ze względu na realną oszczędność bez kompromisów w komforcie i użytkowaniu. Europejczycy, którzy kiedyś traktowali polskich kierowców z LPG z przymrużeniem oka, dziś sami przekonują się do ekonomicznych i ekologicznych korzyści płynących z jazdy na autogazie. Wybór LPG, który kiedyś wydawał się jedynie polską specyfiką, dziś staje się ogólnoeuropejskim trendem.