Wielki triumf na Orłach 2025. Ten film nie miał sobie równych
Zuzanna GąsiorowskaPodczas tegorocznej gali Polskich Nagród Filmowych – Orłów 2025 – zdecydowanym zwycięzcą okazał się film „Dziewczyna z igłą”, który zdobył najważniejsze wyróżnienia i tym samym zdeklasował konkurencję.
Sala teatralna | fot. elements.envato.com
„Dziewczyna z igłą” zdobywa uznanie
Polsko-szwedzko-duńska koprodukcja w reżyserii Magnusa von Horna została uznana za najlepszy film roku przez Polską Akademię Filmową. Dramat, inspirowany prawdziwymi wydarzeniami, opowiada historię Dagmar Overby, kobiety skazanej na początku XX wieku za zamordowanie kilkanaściorga dzieci. Ten mroczny i emocjonalnie trudny film, wymykający się łatwym ocenom moralnym, poruszył zarówno widzów, jak i krytyków filmowych. Wśród nagród, które przypadły „Dziewczynie z igłą”, były także Orły za najlepszą reżyserię dla Magnusa von Horna, scenariusz (Magnus von Horn oraz Line Langebek), zdjęcia (Michał Dymek), scenografię (Jagna Dobesz), kostiumy (Małgorzata Fudala) oraz muzykę (Frederikke Hoffmeier). Sukces filmu potwierdziła także Trine Dyrholm, która zdobyła statuetkę za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą.
Film z ważnym społecznym przesłaniem
Magnus von Horn podczas odbierania nagrody na scenie Teatru Polskiego w Warszawie poruszył temat praw kobiet i nawiązał do obecnej sytuacji społeczno-politycznej w Polsce. „Życzę wam, drogie kobiety, żebyście odzyskały prawo wyboru. Nie rozumiem, dlaczego tak nie jest” – powiedział reżyser, czym wzbudził aplauz publiczności.
Orły 2025 – zaskoczenia i wyróżnienia
Oprócz „Dziewczyny z igłą” uwagę zwróciły także inne produkcje. Najwięcej, bo aż dziewięć nominacji, zdobył film „Kulej. Dwie strony medalu” w reżyserii Xawerego Żuławskiego. Publiczność doceniła ten obraz i przyznała mu specjalną nagrodę publiczności. Jednym z większych zaskoczeń była nagroda dla Juliana Świeżewskiego za najlepszą drugoplanową rolę męską w filmie „Biała odwaga”. W ten sposób pokonał nawet nagrodzonego Oscarem Kierana Culkina. Nagrodą za osiągnięcia życia został uhonorowany Allan Starski, wybitny polski scenograf, laureat Oscara za „Listę Schindlera” oraz zdobywca wielu innych prestiżowych nagród filmowych.
Koniec kontrowersji z transmisją
W tym roku gala rozdania Orłów powróciła na antenę Telewizji Polskiej po latach przerwy, kiedy prawa do transmisji miała stacja Canal+. Organizatorzy i TVP znaleźli porozumienie po wcześniejszych kontrowersjach związanych z zarzutami politycznymi wobec ceremonii. Orły 2025 ponownie pokazały siłę polskiego kina, które nie tylko z sukcesem podbija zagraniczne festiwale, ale również wciąż potrafi poruszać ważne tematy społeczne.
Lista wszystkich laureatów
NAJLEPSZY FILM: „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA REŻYSERIA: Magnus von Horn „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZY SCENARIUSZ: Magnus von Horn, Line Langebek „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA: Vic Carmen Sonne „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA: Filip Pławiak „Biała odwaga”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA: Michał Dymek „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA MUZYKA: Frederikke Hoffmeier „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA: Julian Świeżewski „Biała odwaga”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA: Trine Dyrholm „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY: „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”
NAJLEPSZY MONTAŻ: Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA: Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZE KOSTIUMY: Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA: Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY: „Matki pingwinów”
NAJLEPSZY DŹWIĘK: Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”
ODKRYCIE ROKU: Maria Zbąska – reżyseria – „To nie mój film”
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI: „Anatomia upadku” („Anatomie d’une chute”)
NAGRODA PUBLICZNOŚCI: „Kulej. Dwie strony medalu”