Stawiają je na trasach S3 i S8. Kierowcy myślą, że to pułapka
Zuzanna GąsiorowskaNa pierwszy rzut oka wyglądają jak elementy systemu do kontroli prędkości lub nowe narzędzia do walki z piratami drogowymi. Kierowcy jadący trasami ekspresowymi S3 i S8 coraz częściej zastanawiają się, do czego służą ogromne bramownice rozciągające się nad jezdnią. Wbrew obawom nie są to ani fotoradary, ani systemy odcinkowego pomiaru prędkości. Ich funkcja jest zupełnie inna.
Droga S8 | fot. GDDKiA
Bramownice nie do karania, lecz dla nietoperzy
Zaniepokojenie kierowców jest zrozumiałe, bo w ostatnich latach w Polsce zwiększono działania służb drogowych – pojawiły się liczne kontrole, a także nowe systemy monitorujące, takie jak odcinkowy pomiar prędkości czy kamery rejestrujące jazdę na zderzaku. Tymczasem tajemnicze konstrukcje na trasach S3 i S8 mają zupełnie inne zadanie: służą ochronie nietoperzy. Specjalne bramownice ustawiane są nad odcinkami ekspresówek, w miejscach, gdzie migrują latające ssaki. Główne lokalizacje to fragmenty tras Szczecin–Gorzów oraz Wieluń–Złoczew. Są to jedne z pierwszych tego typu rozwiązań w Europie, a ich zadaniem jest skierowanie nietoperzy ku bezpiecznym korytarzom przelotu nad drogą.
Technologia przyjazna przyrodzie
Bramownice mają charakterystyczny kształt litery Y i są pokryte gęstą siatką o oczkach 5x5 cm. Ich rozpiętość sięga od 50 do 100 metrów, a siatki montowane są także przy podporach, by zapobiec wlatywaniu zwierząt pod konstrukcję. Rozwiązanie ma na celu skłonienie nietoperzy do wzbijania się wyżej, co pozwala im bezpiecznie przelecieć nad ruchem drogowym. Alternatywą dla bramownic są specjalne siatki ochronne wzdłuż drogi, które również zmieniają tor lotu nietoperzy. Można je znaleźć m.in. w rejonie Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego przy trasie S3 oraz przy S6. Te konstrukcje sięgają nawet 5 metrów wysokości.
Tysiące przejść dla zwierząt w całym kraju
Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, od 1995 roku powstało w Polsce ponad 5600 przejść dla zwierząt. Większość z nich to niewielkie przepusty i przejścia dla płazów oraz drobnych ssaków, ale nie brakuje również dużych, imponujących obiektów inżynieryjnych nad i pod autostradami przystosowanych do migracji większych zwierząt, jak jelenie czy dziki. Co ciekawe, ochrona przyrody to znaczący element całego procesu budowy dróg. Urządzenia służące środowisku naturalnemu, w tym przejścia dla zwierząt, ogrodzenia, odwodnienia i ekrany akustyczne, stanowią średnio aż 11 proc. kosztów całej inwestycji. Przejścia dla zwierząt to ponad 6,5 proc. całej sumy.
Kierowcy mogą spać spokojnie
Choć na pierwszy rzut oka bramownice mogą budzić skojarzenia z narzędziami do kontroli kierowców, to w rzeczywistości są one symbolem coraz bardziej zaawansowanego podejścia do projektowania infrastruktury drogowej – takiej, która bierze pod uwagę nie tylko potrzeby ludzi, ale i całych ekosystemów. Jeśli więc podczas podróży trasą S3 lub S8 zauważysz stalową konstrukcję rozpiętą nad drogą, nie musisz zwalniać w obawie przed mandatem.