Test bezpieczeństwa 8 samochodów. Wyniki mówią same za siebie
Zuzanna GąsiorowskaEuropejska organizacja EuroNCAP opublikowała właśnie pierwsze w 2025 roku wyniki testów zderzeniowych. Spośród ośmiu przetestowanych samochodów, aż cztery to modele chińskich producentów i żaden z nich nie zawiódł. Wszystkie auta uzyskały maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, co oznacza, że chińska motoryzacja zrobiła ogromny krok naprzód i coraz śmielej konkuruje z uznanymi markami na europejskim rynku.
Audi A6 e-tron | fot. audi-mediacenter.pl
Chińskie auta z kompletem gwiazdek
W gronie przetestowanych modeli znalazły się:
- Cupra Terramar
- BYD Sealion 7
- Geely EX5
- Jaecoo 7 PHEV
- Polestar 3
- Hongqi E-HS9
- Mini Cooper E
- Audi A6 e-tron
Co ciekawe, najwyższe noty w szczegółowych kategoriach otrzymały Audi A6 e-tron i Polestar 3, ale chińska konkurencja ustępuje im jedynie o kilka punktów procentowych.
Świetne wyniki Jaecoo 7 PHEV i BYD Sealion 7
Duże zainteresowanie w Polsce wzbudza Jaecoo 7 PHEV, który otrzymał bardzo dobre wyniki: 81% za ochronę dorosłych, 80% za ochronę dzieci, niechronionych uczestników ruchu i systemy bezpieczeństwa. Podobnie BYD Sealion 7 – 87% za ochronę dorosłych, imponujące 93% za ochronę dzieci i ponad 75% w pozostałych kategoriach. Jeszcze wyższe noty uzyskał Geely EX5, szczególnie wyróżniający się w ochronie niechronionych uczestników ruchu (83%) i skuteczności systemów bezpieczeństwa (również 83%).
Hongqi – luksus z Chin na europejskich drogach
Hongqi E-HS9, reprezentacyjny SUV, również uzyskał bardzo dobre oceny: 82% za ochronę dorosłych, 87% za dzieci i 82% za systemy bezpieczeństwa. Marka Hongqi, dotąd znana głównie z produkcji luksusowych limuzyn dla chińskich elit, planuje ekspansję na rynek polski z pięcioma nowymi modelami, tym razem spalinowymi.
Co to oznacza dla kierowców?
Wyniki EuroNCAP mówią jasno: chińskie samochody przestały być technologicznie opóźnione. Dziś nie tylko oferują świetny stosunek jakości do ceny, ale również wysoki poziom bezpieczeństwa – porównywalny z europejską i japońską konkurencją. Przykładem jest MG HS, który już wcześniej zdobył komplet gwiazdek, a MG ZS Hybrid+ uzyskał 4 gwiazdki – więcej niż nowa Dacia Duster.
Najnowsze chińskie modele spełniają, a często nawet przewyższają, europejskie normy. EuroNCAP nie pozostawia złudzeń – „made in China” w motoryzacji to dziś nie powód do wstydu, ale coraz częściej rozsądny i bezpieczny wybór.